دسته بندی | حقوق |
بازدید ها | 53 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 315 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 25 |
تعزیر یعنی کیفری که در شرع از حیث مقدار مشخص نیست و در مقابل حد است و در فقه بر کیفرى اطلاق مىشود که برخلاف حد، شارع مقدّس اندازهاى براى آن تعیین نکرده است
جایگاه اصلى بحث آن، باب حدود است؛ گرچه در بابهایى مانند صوم ، حج ، تجارت و نکاح نیز به مناسبت از آن سخن رفته است
دسته بندی | فیزیک |
بازدید ها | 54 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 26 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 43 |
واژه اتم از کلمه یونانی اتموس به معنای ناشکستنی گرفته شده است که بعدها در زبان علمی، به «اتم»تبدیل شد.
اتم کوچکرین ذره هر چیز است. تصور اتم از دو هزار و پانصد سال پیش در ذهن اندیشمندان یوناین پیدا شد. لیوسیپوس Leucippus فیلسوف یونانی قرن پنجم پیش از میلاد نخستین کسی بود که عقیده داشت هر چیزی را می توان به تکه های کوچکتر از خود تقسیم کرد. او نخستین کسی بود که تئوری اتمی را بنیاد نهاد.
شاگرد او دموکریتوس Democritus که در زبان فارسی به دموکریت یا ذیمقراطیس نامیده می شود در اواخر قرن پنجم و اوایل قرن چهارم پیش از میلاد می زیست او همیشه شاد و خوشبین بود، و به فیلسوف خندان شهرت یافت وی نئوری اتم لیپوسیوس را پذیرفت. وی معتقد بود که همه جهان، از انواع گوناگون اتم تشکیل شده است و در فاصلة میان اتمها چیزی نیست، اتمهای جدا از هم به قدری کوچکند که دیده نمی شود، اما وقتی بهم بپیوندند چیزی را بوجود می آورند که ممکن است قابل دیدن باشد. چگونگی قرار گرفتن آنها در کنار یکدیگر در اجسام گوناگون فرق می کند.
دموکریتوس می اندیشید که اتمها، اگرچه می توانند آرایش یا شیوة قرار گرفتن خود را کنار یکدیگر تغییر دهند، نه به وجود می آیند و نه از میان می روند. با تغییر آرایش اتمها فقط چیزی به چیز دیگر تبدیل می شود.
وی حدود 70 سال زندگی کرد و نزدیک به 72 جلد کتاب نوشت که با گذشت زمان حتی یک نسخه از کتابهای او در دست نیست و اگر تئوری دموکریتوس بنام اوست به همین سبب است که کتابهای قدیمی دیگری که باقی مانده اند به دموکریتوس و تئوری او در بارة اتم اشاره کرده اند.
بعد از دموکریتوس فیلسوفان دیگری چون اپیکوئر Epicurur و لوکریتوس Lucretius نظرات او را پذیرفتند و به هواداران اتمیسم پیوستند. لوکریتوس منظومه ای فلسفی و آموزنده در بارة فیزیک که در بارة ماهیت اشیا است سروده است. اما با این همه مردم تصور اتم را نپذیرفتند و با از میان رفتن نوشته های آن دو، اتم به فراموشی سپرده شد.
در سال 1417 نسخه آسیب دیده از شعر لوکریتوس پیدا شد و مردم اروپا علاقه زیادی به نوشته های قدیمی پیدا کردند. در نتیجه نسخه های بسیاری از شعر لوکرتیوس رونویسی شد.
در سال 1454 یوهان گوتنبرگ Johann Gutenberg حروف چاپی را برای استفاده در ماشین چاپ در اروپا اختراع کرد، که سبب گردید با سرعت از هر کناب، نسخه های بسیاری تهیه شود و احتمال از بین رفتن کتابها کمتر شود. از جمله کتابهایی که به چاپ رسید شعرهای لوکریتوس بود. در نتیجه عده ای به موضوع اتم علاقمند شدند. که یکی از این علاقمندان پیرگاسندی Pierre Gassendi فیلسوف و ریاضی دان فرانسوی در نیمة قرن 17 میلادی بود. وی با نوشتن چندین کتاب مؤثر اندیشه اتمیسم را دوباره زنده گردانید و به تئوری اتمی اپیکور و لوکرتیوس جانی دوباره بخشید.
دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 30 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 27 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 44 |
فهرست مطالب
موقعیت جغرافیایی آب وهواوجه تسمیه دزفول
سابقه تاریخی شهر دزفول
نحوهء تاثیر مسائل اقلیمی برواحد مسکونی
عناصرتشکیل دهنده ساختمان
نظام باربر
نظام پوشش: نظام پرکننده موقعیت نسبت به نظام بار بر نتیجه گیری نظام بازشوها انواع قرارگیری بازشوهاگونه شناسی نظامهای ساختمانی همجواری واحدهای مسکونی تراکم عناصر ارتباط دهنده عناصر خطی ( نظام راهها)اطلاعات هندسی شبکه سرویس دهنده عنصر پایه شهری محدوده عناصر خطی محدود کننده های عمودی ذره شناسی حجمی نماهانفوذ فضاهای پر و خالی درهم محدود کننده های دیگر گونه شناسی راههااتصالات با شبکه ارتباطی نحوه اتصال عناصر اضافی ویژه برای ایجاد اتصال آهنگ در شبکه اتصال ترکیب نماهانظام ساختمان نماعناصر ترکیب نماقواعد ترکیب تزئین بنا عناصر تزئینی شهری
فهرست مطالب موقعیت جغرافیایی آب وهواوجه تسمیه دزفول سابقه تاریخی شهر دزفولنحوهء تاثیر مسائل اقلیمی برواحد مسکونیعناصرتشکیل دهنده ساختمان نظام باربر نظام پوشش: نظام پرکننده موقعیت نسبت به نظام بار بر نتیجه گیری نظام بازشوها انواع قرارگیری بازشوهاگونه شناسی نظامهای ساختمانی همجواری واحدهای مسکونیتراکمعناصر ارتباط دهندهعناصر خطی ( نظام راهها)اطلاعات هندسیشبکه سرویس دهنده عنصر پایه شهریمحدوده عناصر خطیمحدود کننده های عمودیذره شناسی حجمی نماهانفوذ فضاهای پر و خالی درهممحدود کننده های دیگرگونه شناسی راههااتصالات با شبکه ارتباطینحوه اتصالعناصر اضافی ویژه برای ایجاد اتصال آهنگ در شبکه اتصالترکیب نماهانظام ساختمان نماعناصر ترکیب نماقواعد ترکیبتزئین بناعناصر تزئینی شهری
دسته بندی | جغرافیا |
بازدید ها | 88 |
فرمت فایل | doc |
حجم فایل | 20 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 31 |
مقدمه : ایران مرز پرگهر و مهد تمدن نشانی از عشق و هنر و جاودانگی دارد و در این میان کرمانشاه سرزمین عشق و دلاوری و صلابت، سند افتخار مردمی است که چون زاگرش استوار ایستاده اند. استان کرمانشاه با وسعتی برابر 25/24434 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است. کرمانشاه با چشم اندازی بدیع، کوههای سر به فلک کشیده، سرابهای بر آب و رودهای خروشان و غارهای اعجاب انگیز، طبیعتی بکر و آثار تاریخی ارزشمند همچون نگینی در غرب می درخشد.میراث فرهنگی سند هویت ملی هر ملت محسوب می شود طیفی گسترده دارد به طوریکه تمامی دستاورهای انسان را در طول تاریخ در بر می گیرد. مسلماً آثار به جا مانده از دوران گذشته که حاصل بازتاب اندیشمندانه ذهن و خلاقیت و ابداع و ابتکار بشر است، تنها مدارکی اند که به واسطه ی آن ها می توان چگونگی تمدن، آداب و رسوم و در نهایت روند تحول را مورد تحلیل قرار داد. استان کرمانشاه هم که وارث آثار بسیاری همچون کتیبه ی بیستون و طاق و بستان و… است به واسطه ی آن ها گذشته ی خود را به دیگران بیان کرده است.این استان از گذشته تا حال مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. سازمان میراث فرهنگی گردشگری استان هم فضای مناسبی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم آورده است.این کتاب با معرفی هر شهرستان، آثار طبیعی و تاریخی مربوطه را معرفی کرده است. هدف اصلی این تحقیق مربوط به فعالیت کتاب درسی جغرافیا 2 می شود که در نوروز 1385 به انجام رسید.
شهرستان کنگاورشهر کنگاور مرکز شهرستان کنگاور در 94 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه و در مسیر راه اصلی همدان- کرمانشاه واقع شده است. این شهر با ارتفاع 1500 متر دروازه ورودی استان میباشد.برای نخستین بار در تمدن آشوری از کنگاور به نام کن کبیر یاد شده است. همچنین ایدور خارا کسی در سال 37 میلادی از کنگاور عبور کرده و از آن با نام کنکبار یاد کرده است . وی از معبدی در این شهر برای نیایش الهه آرتمیس یاد میکند. پس از آن تا سال سوم هجری در مورد این شهر سخنی به میان نیامده است ولی از این زمان مورخان از این شهر به نام های کنکور- کنگوار و قصر اللصوص نام برده اند. شهرت کنگاور از آغاز تا امروز شاید به خاطر بنای سنگی به نام معبد آناهیتا که در مرکز شهر قرار دارد بوده است. از دیگر آثار این شهرستان میتوان به امام زاده ابراهیم، امام زاده سید جمال الدین، سراب کبوترلانه، سراب ماران، سراب خش، معدن جل مران، تپه ی گویدین و پل کوچه را نام برد.معبد آناهیتا:در کنگاور بر بلندی یک صفحه ی سنگی بقایای بنای عظیمی هنوز خودنمایی میکند. نام این بنا پیش از اسلام از «آناهیتا» ایزد و فرشته نگهبان آب فراوانی و برکت برگرفته شده است قدمت بنا را برخی به دوران اشکانیان می رسانند. طبق کاوش های علمی معماری، معبد از هنر هخامنشی مایه گرفته است. بنای اصلی معبد چهار ضلعی است و طول دیوارهای آن 230 متر است. قطر این دیوارها در بیشتر نقاط به 18 متر می رسد. پلکان اصلی بنا دو طرفه و چسبیده به دیوار است. اختلاف پست ترین تا بلند ترین نقطه ی بنا حدود 30 متر است که به صورت پله پله و شبیه به بناهای هخامنشی طراحی شده است. در پای دیوار شرقی بنا یک گورستان صخره ای مربوط به دوران پارتی کشف شده است.
مقدمهایران مرز پرگهر و مهد تمدن نشانی از عشق و هنر و جاودانگی دارد و در این میان کرمانشاه سرزمین عشق و دلاوری و صلابت، سند افتخار مردمی است که چون زاگرش استوار ایستاده اند. استان کرمانشاه با وسعتی برابر 25/24434 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است. کرمانشاه با چشم اندازی بدیع، کوههای سر به فلک کشیده، سرابهای بر آب و رودهای خروشان و غارهای اعجاب انگیز، طبیعتی بکر و آثار تاریخی ارزشمند همچون نگینی در غرب می درخشد.میراث فرهنگی سند هویت ملی هر ملت محسوب می شود طیفی گسترده دارد به طوریکه تمامی دستاورهای انسان را در طول تاریخ در بر می گیرد. مسلماً آثار به جا مانده از دوران گذشته که حاصل بازتاب اندیشمندانه ذهن و خلاقیت و ابداع و ابتکار بشر است، تنها مدارکی اند که به واسطه ی آن ها می توان چگونگی تمدن، آداب و رسوم و در نهایت روند تحول را مورد تحلیل قرار داد. استان کرمانشاه هم که وارث آثار بسیاری همچون کتیبه ی بیستون و طاق و بستان و… است به واسطه ی آن ها گذشته ی خود را به دیگران بیان کرده است.این استان از گذشته تا حال مورد توجه نویسندگان بسیاری قرار گرفته است. سازمان میراث فرهنگی گردشگری استان هم فضای مناسبی را برای گردشگران و بازدیدکنندگان فراهم آورده است.این کتاب با معرفی هر شهرستان، آثار طبیعی و تاریخی مربوطه را معرفی کرده است. هدف اصلی این تحقیق مربوط به فعالیت کتاب درسی جغرافیا 2 می شود که در نوروز 1385 به انجام رسید. شهرستان کنگاورشهر کنگاور مرکز شهرستان کنگاور در 94 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه و در مسیر راه اصلی همدان- کرمانشاه واقع شده است. این شهر با ارتفاع 1500 متر دروازه ورودی استان میباشد.برای نخستین بار در تمدن آشوری از کنگاور به نام کن کبیر یاد شده است. همچنین ایدور خارا کسی در سال 37 میلادی از کنگاور عبور کرده و از آن با نام کنکبار یاد کرده است . وی از معبدی در این شهر برای نیایش الهه آرتمیس یاد میکند. پس از آن تا سال سوم هجری در مورد این شهر سخنی به میان نیامده است ولی از این زمان مورخان از این شهر به نام های کنکور- کنگوار و قصر اللصوص نام برده اند. شهرت کنگاور از آغاز تا امروز شاید به خاطر بنای سنگی به نام معبد آناهیتا که در مرکز شهر قرار دارد بوده است. از دیگر آثار این شهرستان میتوان به امام زاده ابراهیم، امام زاده سید جمال الدین، سراب کبوترلانه، سراب ماران، سراب خش، معدن جل مران، تپه ی گویدین و پل کوچه را نام برد.معبد آناهیتا:در کنگاور بر بلندی یک صفحه ی سنگی بقایای بنای عظیمی هنوز خودنمایی میکند. نام این بنا پیش از اسلام از «آناهیتا» ایزد و فرشته نگهبان آب فراوانی و برکت برگرفته شده است قدمت بنا را برخی به دوران اشکانیان می رسانند. طبق کاوش های علمی معماری، معبد از هنر هخامنشی مایه گرفته است. بنای اصلی معبد چهار ضلعی است و طول دیوارهای آن 230 متر است. قطر این دیوارها در بیشتر نقاط به 18 متر می رسد. پلکان اصلی بنا دو طرفه و چسبیده به دیوار است. اختلاف پست ترین تا بلند ترین نقطه ی بنا حدود 30 متر است که به صورت پله پله و شبیه به بناهای هخامنشی طراحی شده است. در پای دیوار شرقی بنا یک گورستان صخره ای مربوط به دوران پارتی کشف شده است.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 40 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 235 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
محصول فوق مدل سه بعدی کمدوبوفه درمحیط تری دی مکس میباشدکه برای استفاده معماران درفضاهای داخلی مفید خواهد بود.تکسچرچوب درفایل موجودمیباشد.
دسته بندی | علوم اجتماعی |
بازدید ها | 51 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 259 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 121 |
چکیده
هدف پژوهش حاضر مقایسه محتوی کتابهای علوم پایه اول آموزش و پرورش ایران و فنلاند بر اساس روش بررسی تصاویر و نمودارها می باشد جامعه آماری تحقیق کتابهای علوم پایه اول کشور ایران و فنلاند می باشد نوع پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای است فرضیه های تحقیق عبارتند از تصاویر کتاب علوم پایه اول ، توانایی فکر کردن دانش آموزان را افزایش می دهد
چکیده:
هدف پژوهش حاضر مقایسه محتوی کتابهای علوم پایه اول آموزش و پرورش ایران و فنلاند بر اساس روش بررسی تصاویر و نمودارها می باشد . جامعه آماری تحقیق کتابهای علوم پایه اول کشور ایران و فنلاند می باشد . نوع پژوهش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای است . فرضیه های تحقیق عبارتند از تصاویر کتاب علوم پایه اول ، توانایی فکر کردن دانش آموزان را افزایش می دهد . و فرضیه دوم تصاویر کتاب علوم پایه اول فنلاند توانایی فکر کردن دانش آموزان را افزایش می دهد .
اهم نتایج به قرار زیر است :
1- کتاب علوم پایه اول ایران توانایی فکر کردن دانش آموزان را افزایش می دهد (66/0 )
2- کتاب علوم پایه اول فنلاند توانایی فکر کردن دانش آموزان را افزایش می دهد ( 7/0)
کلید واژگان : تحلیل محتوا ، تصاویر ، نمودارها
فهرست مطالب
فصل اول : طرح مسئله ...............................................................................................................................................
مقدمه ......................................................................................................................................................................
بیان مسئله .................................................................................................................................................................
ضرورت و اهمیت تحقیق............................................................................................................................................
فرضیه های تحقیق.....................................................................................................................................................
اهداف تحقیق...........................................................................................................................................................
فصل دوم : پیشنه تحقیق..............................................................................................................................................
مقدمه ......................................................................................................................................................................
مبانی نظری تحقیق.....................................................................................................................................................
روند تاریخی تکامل روش تحلیل محتوا ......................................................................................................................
مراحل تحلیل محتوا ..................................................................................................................................................
ارزیابی سطح خوانایی متون .......................................................................................................................................
روشهای تحلیل محتوا ................................................................................................................................................
سازماندهی تحلیل محتوا ............................................................................................................................................
انواع روشهای شمارش...............................................................................................................................................
فصل سوم : روش انجام پژوهش.................................................................................................................................
مقدمه ......................................................................................................................................................................
منبع تحلیل................................................................................................................................................................
تجزیه و تحلیل بر اساس روش بررسی تصاویر و نمودارها ..............................................................................................
انواع روشهای تحلیل محتوا ........................................................................................................................................
جامعه تحقیق ............................................................................................................................................................
نمونه و روش نمونه گیری...........................................................................................................................................
فصل چهارم : تجزیه و تحلیل یافته ها...........................................................................................................................
مقدمه ......................................................................................................................................................................
تجزیه و تحلیل داده ها ...............................................................................................................................................
یافته های توصیفی......................................................................................................................................................
فهرست جداول و نمودارها.........................................................................................................................................
فصل پنجم :..............................................................................................................................................................
بحث و نتیجه گیری و پیشنهادات.................................................................................................................................
مقدمه : ...............................................................................................................................................................
یافته های توصیفی .....................................................................................................................................................
نتیجه گیری در مورد فرضیات ....................................................................................................................................
پیشنهادات ................................................................................................................................................................
منابع
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 98 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 10067 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 4 |
این محصول طراحی ویلا لوکس با نرم افزار اسکچ آپ می باشد
دسته بندی | مدیریت |
بازدید ها | 56 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 322 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 247 |
مقدمه
از آنجا که طبق تحقیقات صورت گرفته رفتار کارکنان در سازمان می تواند متأثر از نگرشهایشان باشد، از این رو، آگاهی از آنها برای مدیران سازمانها ضروری به نظر می رسد. با وجود این، بایستی اذعان کرد، آگاهی از همه نگرشهای کارکنان برای مدیران سازمان اهمیت چندانی نداشته و مدیران نیز علاقه ای به دانستن همه این نگرشها ندارند. در واقع مدیران بیشتر علاقه مند به دانستن آن دسته از نگرشهایی هستند که با کار و سازمان مرتبط است. طبق تحقیقات انجام گرفته در این مورد سه نگرش عمده بیشترین توجه و تحقیق را از سوی محققان به خود جلب کرده اند. این سه نگرش عبارتند از:
-رضایت شغلی (Job Satisfaction )
-وابستگی شغل (Job Involvement )
- تعهد سازمانی (Organizational Commitment )
در این پژوهش به بررسی یکی از این نگرشها یعنی تعهد سازمانی پرداخته شده است.
چرا که نیروی انسانی متعهد خود را متعلق به سازمان میبیند و برای اهداف سازمان که اهداف خود اوست از خویش مایه میگذارد. نسبت به سازمان وابسته شده و خود را با آن هویت میبخشد. لذا نیروی انسانی متعهد شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمانهای دیگر است. این شانس اثربخشی و کارایی سازمان را افزایش میدهد.
تعهد سازمانی را میتوان نوعی نگرش، احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان دانست که خود بیانگر نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان میباشد. و در بر گیرنده سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری است. در این راستا هر عاملی که تعهد و تعلق خاطر کارکنان را افزایش دهد مهم و شایان توجه است. به همین منظور در این پژوهش به بررسی رابطه ویژگی های شغلی با تعهد سازمانی پرداخته ایم تا بتوان از طریق ارتقا ابعاد ویژگی های شغلی تنوّع مهارت، اهمیّت وظیفه، هویّت وظیفه، استقلال و بازخورد، تعهد سازمانی کارکنان را افزایش داد.
بیان موضوع
اندیشمندان مدیریت و صاحب نظران رفتار سازمانی پیرامون مقوله تعهد و بویژه تعهد سازمانی به تفصیل سخن گفتهاند. مروری بر ادبیات مربوطه نشان میدهد. تعهد سازمانی موضوع جدیدی است که بیشتر در دو دهه اخیر بسط و گسترش یافته است.
تعهد در زبان فارسی به معنای برگردن گرفتن شرط و پیمان و خود را ملزم به انجام عملی دانستن تعریف شده است (مولایی، 1378).
بوکانان (1974) تعهد را اینگونه تعریف کرده است: تعهد نوعی وابستگی عاطفی و تعصب آمیز به ارزشها و اهداف یک سازمان میباشد. وابستگی به نقش فرد در رابطه با ارزشها و اهداف نسبت به سازمان به خاطر خود سازمان جدای از ارزشهای ابزاری آن (مولایی، 1378).
استیرز و پورتر (1983) تعهد سازمانی را درجه نسبی تعیین هویت فرد با یک سازمان خاص و درگیری و مشارکت او با آن سازمان بیان کردهاند. در این تعریف تعهد سازمانی سه عامل را شامل میشود (Steers & Porter, 1983, 283) .
الف) اعتقاد قوی به اهداف و ارزشهای سازمان
ب) تمایل به تلاش قابل ملاحظه به خاطر سازمان
ج) آرزو و خواست قوی و عمیق برای ادامه عضویت با سازمان
آلن و می یر (1991) معتقدند که تعهد یک حالت روانی است که نوعی تمایل، نیاز و الزام جهت ادامه اشتغال در یک سازمان میباشد. این اندیشمندان تعهد را به سه بعد تعهد عاطفی، تعهد مستمر و تعهد هنجاری تقسیم کردهاند (Meyer & Allen, 1991, 61-67).
جان کروپانزا و همکاران (1997) تعهد سازمانی را اینگونه تعریف نمودهاند. تعهد سازمانی نوعی احساس وابستگی و تعلق خاطر به سازمان است (مولایی، 1378).
آرجریس (1998) معتقد است که تعهد یک مفهوم روابط انسانی است که به توانمند کردن و فعال کردن ذهن انسان اشاره دارد. بدون تعهد اجرای هر تمهید یا ایده جدیدی به سختی پذیرفته میشود (مولایی، 1378).
در مجموع چنین به نظر میرسد که کلیه تعاریف ارائه شده در زمینه تعهد سازمانی در بر گیرنده این سه موضوع کلی است.
الف) وابستگی عاطفی به سازمان
ب) هزینههای متصوره (احتمالی) ناشی از ترک سازمان
ج) احساس مسئولیت، الزام و تکلیف به باقی ماندن در سازمان
در پژوهش حاضر تعریف مورد نظر ما از تعهد سازمانی معطوف به دیدگاه آلن و می یر از تعهد سازمانی است.
در مدلی که توسط آلن و می یر(1987) مطرح شده هر یک از این موارد به ترتیب چنین نامیده شدهاند. (Allen & Meyer, 1990, 1-18)
1. تعهد عاطفی [1]
2. تعهد عقلانی یا مستمر[2]
3. تعهد تکلیفی یا هنجاری[3]
نقطه مشترک هر سه جز مذکور این است که تعهد یک حالت روانی بوده که در ابتدا روابط کارمند را با سازمان مشخص کرده و ثانیاً بطوری ضمنی اشاراتی مبنی بر تداوم یا قطع عضویت فرد در سازمان دارد.
تعهد عاطفی: بیانگر پیوستگی عاطفی و تعیین هویت کارمند با ارزشها و اهداف سازمان.
تعهد مستمر یا عقلانی: بیانگر هزینههای ناشی از ترک سازمان و لذا اجبار به باقی ماندن در سازمان.
تعهد هنجاری : بیانگر احساس تکلیف، دین و الزام به باقی ماندن در سازمان است.
تئوری خاصی که ترنر ولارنس مبتنی بر پیش نیازهای شغلی ارائه کردند سنگ بنای چیزی را گذاشت که می توان بدان وسیله ویژگی های کار را تعریف کرد و به رابطه بین انگیزش، عملکرد و رضایت شغلی افراد پی برد. یعنی ریچارد هاکمن وگرگ الدهام توانستند الگوی ویژگی های شغلی را (بر آن اساس ) ارائه کنند (رابینز، 1383، 928).
استونر ودیگران (1382، 619) بیان می دارند ریچارد هاکمن و همکارانش می خواستند که کارگرها برای انجام دادن کار خود دارای انگیزه بالایی باشند، پنج بعد شغل را در نظر گرفتند. با توجه به الگوی ویژگی های شغلی، هر نوع کار یا شغلی را می توان بر حسب پنج بعد اصلی کار به شرح زیر بیان کرد :
فهرست مطالبعنوان صفحه
فصل اول : کلیات تحقیق
مقدمه. 1بیان موضوع.......................... 2اهمیت و ضرورت تحقیق......7فرضیه ها یا سوالهای تحقیق...................................8هدف اصلی تحقیق..............10روش تحقیق.........................10جامعه آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه11قلمرو موضوعی، مکانی و زمانی تحقیق..............11منابع گرد آوری اطلاعات...12سوابق مربوط........................12روش تجزیه و تحلیل داده ها................................13مشکلات و تنگناهای احتمالی تحقیق................14تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح............14منابع تحقیق.........................16
فصل دوم: ادبیات موضوع
مقدمه.................................. 18تعهد سازمانی:ابعاد و تعاریف تعهد سازمانی............................... 19 تعهد عاطفی............... 19 تعهد مستمر............. 21 تعهد هنجاری.............. 22عوامل موثر بر تعهد سازمانی............................... 25 عوامل موثر بر تعهد عاطفی.......................... 26 عوامل موثر بر تعهد مستمر.......................... 29 عوامل موثر بر تعهد هنجاری...................... 33انواع تعهد............................ 35دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی............ 38 دیدگاههایی در مورد کانون های تعهد سازمانی.......................... 39 تعهد سازمانی مفهوم یک بعدی یا چند بعدی............................. 40 الگوهای چند بعدی.... 41 سایر دیدگاهها درباره تعهد سازمانی.......... 41راه کارهایی برای افزایش تعهد سازمانی........... 46رابطه میان تعهد حرفه ای و سازمانی............... 47 مفهوم تعهد حرفه ای 49 دیدگاههای ناظر بر تعارض تعهد حرفه ای و سازمانی............... 49 دیدگاهای ناظر بر سازگاری تعهد حرفه ای و سازمانی ..............51فرایند ایجاد تعهد سازمانی.................................. 52نتایج مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی.... 53 تعهد سازمانی و عملکرد شغلی.................... 56 تعهد سازمانی و رفتارهای مبتنی بر تابعیت سازمانی................. 57 تعهد سازمانی و ماهیت شغل...................... 58 تعهد سازمانی و تاخیر کارکنان................... 58 تعهد سازمانی و غیبت کارکنان................... 60 تعهد سازمانی و ترک خدمت....................... 60نتایج نا مطلوب سطوح مختلف تعهد سازمانی. 63ارائه مفهومی جدید در تعهد سازمانی............... 66تعهد به عنوان یک مفهوم دوبعدی: زمان و طبیعت........................... 68 زمان و تعهد: تعهد قبل از ورود در مقابل تعهد بعد از ورود به سازمان...................... 68 طبیعت تعهد: تعهد ابزاری در مقابل تعهد عاطفی...................... 69شکلهای تعهد.......................70 تمایل به تعهد: تمایلات ابزاری و هنجاری 70 تعهد عاطفی و ابزاری 72مدل مطرح شده از توسعه تعهد سازمانی......... 73فرایند قبل از ورود (به سازمان) تعهد.................73 توسعه تعهد سازمانی منتج شده......................... 75دلایل نظری وعملی مدل. 78استنتاج عملی..................... 78ویژگی های شغلی:نظریه های مرتبط با ویژگی های شغلی........... 80 مدل خصوصیات ویژه شغل.......................... 80 تئوری ویژگی های شغل............................... 81 نظریه ویژگی های ضروری شغل................ 82 الگوی ویژگی های شغلی.............................. 83طراحی مجدد مشخصه های شغل..................... 84ایجاد شرایط لازم جهت انگیزش درونی........... 85مشخصه ها یا ابعاد مختلف شغلی...................... 85 با معنی تلقی نمودن کار............................... 86 احساس مسئولیت..... 89 آگاهی از نتایج انجام کار............................... 89توان انگیزشی شغل یا MPS ...........................90عوامل و عناصر تعدیل کننده................................91 دانش و مهارت............ 92 شدت نیاز به رشد....... 93 رضایت ناشی از عوامل مربوط به زمینه شغل................................95نتایج وپیامدهای طراحی مجدد شغل............... 98 اثر بخشی کار........... 100 کاهش نسبت غیبت و ترک خدمت........ 100اقدامات موثر جهت ارتقا ابعاد پنج گانه شغلی................................. 101 ترکیب وظایف...................102 تشکیل واحد های طبیعی کار...................102 برقراری ارتباط با ارباب رجوع یا مشتری.103 گسترش عمودی مشاغل.............................103 باز نمودن کانالهای بازخورد........................104منابع تحقیق......................107
فصل سوم : روش تحقیق
مقدمه.................................109معرفی سازمان................. 109روش تحقیق.................... 110جامعه آماری تحقیق...... 110اندازه نمونه و روش نمونه گیری...................... 111روش نمونه گیری........... 112روش جمع آوری اطلاعات................................ 113ابزار اندازه گیری تحقیق 115روایی و پایایی.................. 115آزمون پایایی تحقیق...... 117 منابع تحقیق......................121
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه................................ 122بررسی توصیفی اطلاعات.................................. 123بررسی استنباطی اطلاعات ...............................125 فرضیه اصلی: بین ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................. 125 فرضیه فرعی 1: بین ویژگی های شغلی و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 125 بین هویت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................... 126 بین اهمیت وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................126 بین تنوع وظیفه و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................127 بین استقلال و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد................................. 127 بین دریافت بازخورد و تعهد عاطفی فرد رابطه معنی دار وجود دارد................... 128 فرضیه فرعی 2: بین ویژگی های شغلی و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 128 بین هویت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................... 129 بین اهمیت وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................129 بین تنوع وظیفه و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................... 130 بین استقلال و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد................................. 130 بین دریافت بازخورد و تعهد مستمر فرد رابطه معنی دار وجود دارد................... 131 فرضیه فرعی 3: بین ویژگی های شغلی و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد........................ 131 بین هویت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد...................... 132 بین اهمیت وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد......................132 بین تنوع وظیفه و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد..........................133 بین استقلال و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد............................... 133 بین دریافت بازخورد و تعهد هنجاری فرد رابطه معنی دار وجود دارد................. 134بررسی تاثیر جنسیت به عنوان متغییر مداخله گر بر تعهد سازمانی............................... 136بررسی تاثیر تحصیلات به عنوان متغیر مداخله گر بر تعهد سازمانی.............................. 138رگرسیون و مدل سازی خطی.......................... 140تعین مدل رگرسیونی ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی کارکنان................................ 141بررسی صحت معادله رگرسیون........................143
فصل پنجم: نتیجه گیری وپیشنهادات
مقدمه................................ 147
نتیجه گیری :نتیجه گیری میدانی از بررسی رابطه ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی..................... 148پیشنهادات: پیشنهاداتی به مدیران سازمان.........................152 پیشنهاداتی به سایر پژوهشگران.......................155
پیوستها:پرسشنامه تحقیق تجزیه و تحلیل کامپیوتری یافته ها
دسته بندی | زیست شناسی |
بازدید ها | 172 |
فرمت فایل | docx |
حجم فایل | 42 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 54 |
-مقدمه
پلانکتون گیاهی،از کلروفیل a ( chl) به عنوان رنگدانه مهم استفاده کننده نور برای فتوسنتزاستفاده می کنند.ترکیبات کمکی رنگدانه نیر نقش مهمی را در فتوسنتر،با توسعه دادن پنجره جمع کننده نور در موجود زنده یا در حفاظت نوری با جلوگیری از آسیب سلولی در نورهای رشدی بالا ایفا می کنند.محصولات مهم حاصل از تجزیه کلروفیل نیز در محیط آبی یافت می شوندکه شامل کلروفیلید ها،فائوفوربیدها،فائوفیتین ها و استر های کلرین استریل می باشند.ویژگی های نوری بی نظیر کلروفیل a برای توسعه ی تکنیک های اندازه گیری طیف نورسنجی و فلوئورسنجی،استفاده شده اند.با در دسترس بودن تجاری فلوئورسنج ها برای اندازه گیری های روز مره کلروفیل a ،این رنگدانه ،به یک پارامتر جهانی برای برآورد زیست توده پلانکتون گیاهی و باروری تبدیل شده است.این شیوه های نوری دارای توانایی برآورد کمتر یا برآورد بیشتر غلظت های کلروفیل a ،به خاطر هم پوشانی جذب و نوار های فلورسانی وقوع همزمان کلروفیلc,b،محصولات حاصل از تجزیه کلروفیل و رنگدانه های کمکی می باشند. شیوه های طیف نور سنجی و فلوئورسنجی با این وجود،مشترکا برای بسیاری از کاربردها استفاده می شوند،چون تحلیل های آنها ،کم هزینه،ساده و سریع هستند.
رنگ نگاری مایع با عملکرد بالا(HPLC)،امکان تعیین همزمان غلظت های دامنه ( وسیعی) از کاروتنوئیدها و کلروفیل ها و محصولات تجزیه آنهارا فراهم کرده است.در HPLC یک ابزار کامل برای محققان به منظور مطالعه فرآیندهایی فراهم کرده است که بر مجموعه رنگدانه پلانکتون گیاهی ،اثر می گذارند.تحلیل رنگدانه HPLC را می توان برای کمک به تعیین مقادیر رشد پلانکتون گیاهی ،فعالیت های مصرفی پلانکتون جانوری و فرایند های بافت شناسی پلانکتون گیاهی استفاده کرد.وجود یا فقدان رنگدانه های خاص به متمایز کردن گرو های جلبکی مهم در آبهای طبیعی کمک می کند. رنگدانه هایی که برای طبقه جلبکی بی نظیر هستند و یا فقط در رویا یک سه طبقه وجود دارند،را می توان برای ارزیابی کمی ترکیب گروه پلانکتون گیاهی استفاده کرد.تکنیک های متعدد- امروزه،منتشر شده اندو تصمیم گیری در مورد شیوه انتخابی چشمگیر می باشد. هیچ شیوه HPLC تنها برای همه کاربرد ها مناسب نمی باشد و هر شیوه دارای مزایا و محدودیتهای خاص خودش می باشد. 19 شیوه HPLC در بین سالهای 1983 و 1998 منتشر شدند که توسط جفری و همکارانش (1999 ) مورد بررسی قرار گرفتند در حالی که سایر شیوه ها نیز تا کنون منتشر شده اند.قبل از تلاش برای انتخاب یک شیوه،تحلیل گر باید به شناسایی رنگدانه های مورد هدف برای انتخاب تکنیکی بپردازد که بهترین جدایی ها را ارائه می دهد.چون عوامل زیادی بر حساسیت یک شیوه اثرمی گذارند،بنابراین باید اطمینان یابیم که شیوه ها برای جمع آوری نمونه، استخراج و تحلیل HPLC در ترکیب ،آشکار سازی مناسب را برای رنگدانه های موجود در غلظت های پایین ارائه می دهند.
این فصل شامل اطلاعات روش شناسی منتشر شده در یک یاد داشت تکنیکی NASA می باشد،قراردادهای نوری اقیانوسی برای معتبر سازی حسگر رنگ ماهواره ای اقیانوس،که به توصیف قرارداد HPLC بر اساس مطالعه شار اقیانوس جهانی مشترک می پردازد.این قرارداد از شیوه HPLC فاز معکوس C18 به دست می آید که شیوه رایت و همکارانش (1991 ) می باشد و توسط جامعه علمی تحقیقات اقیانوس نگاری (scor) برای تحلیل رنگدانه های پلانکتون گیاهی توصیه شد.اگر چه این شیوه به خاطر توانایی آن برای حل بسیاری از رنگدانه های مهم از لحاظ رده بندی شیمیایی شناخته شد،اما به خاطر عدم توانایی آن برای جداسازی کلروفیل نرمال a از کلروفیل دو وینیل a محدود می باشد که اجزا سازنده اولیه از کل کلروفیل a می باشند.
دسته بندی | معماری |
بازدید ها | 164 |
فرمت فایل | rar |
حجم فایل | 40227 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 1 |
این محصول طراحی هتل است که با نرم افزار اسکچ آپ انجام شده است و نمایی از آن را در تصویر مشاهده می نمایید
به امید لبخند رضایت بر لبان شما:)در صورت سفارش محصولات مشابه و سوالات احتمالی میتوانید با ایمیل diamond.kknn@yahoo.com ارتباط برقرار کنید